Selasa, 28 Disember 2010

Kosong....

Dua orang sahabat baik, bukan adik beradik ni..Ajwad dan Syafiq..comel kan?


Penat rupanya jadi pengacara, Kak Syarifah sedang penat, sebelah tengah menguap tu adik Ust Zamri Mantop


Saya tak mampu habis baca novel ini, bukan kerana terlalu tebal, tetapi jalan ceritanya sudah semakin mendatar

Depan rumah tokki, lepas subuh ..:)

saya mahu menulis sesuatu untuk di kongsi bersama, tetapi ide itu hilang begitu sahaja, entahlah..mujurlah gambar ini tidak hilang begitu sahaja...ALHAMDULILLAH

Ahad, 26 Disember 2010

Jelajah minda dengan berfantasi

Kedai Sony Anak p.cik Ericsson

kenapa aku tangkap gambar india ni pun aku tak faham

Merpati sejoli, kenapa mesti guna nama merpati?huhu

cantik tak? bandar i-city


Sebenarnya saya hari ini agak pening dan seperti berada di alam fantasi lepas membaca novel Rayyan Fantasi..sangat berfantasi, haha, apa pun bila baca novel, ada beberapa perkara yang kena jaga iaitu:

1) jangan sampai tangguhkan solat di awal waktu bila baca novel
2)jangan pentingkan baca novel dari permintaan mak, mak mesti didahulukan
3)jangan sampai terlalu khayal (ni saya la ni)
4)jangan sampai novel buatkan anda meninggalkan perkara yang wajib
5)mulakan dengan basmallah

Selamat membaca!

Jalan-Jalan KLCC

menjaga mata amat penting ye kawan-kawan dari pada virus menggatal! haha

Kenapa terbalik? sebab ini namanya seni..:P, atas air ni

sedap betul dia bercerita..candid!


Kat mana korang rasa ni? orang jalan tengok depan, aku jalan tengok syiling..haha


Cam best je naik kete ni..:)


Masih dalam mood tak berapa stabil, biasalah..bulan tengah mengambang..haha..cuma jangan lupa selalukan hati mengingati ALLAH ye kawan-kawan. :)

Jumaat, 17 Disember 2010

update...update...update

.....tut.....hapdate...update......tut...


sedang dalam proses update...terima kasih kerana sudi datang blog ini..ngee

Rabu, 8 Disember 2010

Peringatan sebagai tanda sayang ALLAH pada kita

"Kenapa banyak sangat peringatan atau amaran lebih banyak ditujukan kepada wanita?" tanya seorang wanita

"maksudnya..?" tanya saya

"ya..isteri kena taat suami, isteri itu, isteri ini..macam-macam, kadang-kadang naik bosan dengar ustaz-ustaz dok cakap hal yang sama, cam la kite ni teruk sangat!" luah wanita itu lagi.

"memang tak berapa nak suka dengar..tapi..itu lah yang selalu orang perempuan buat pun..dosa mengumpat, tak taat suami, control suami, menyusahkan suami, suka jaja keburukan orang, dedah aib orang tu, aib orang ni, suka kutuk belakang, tak berakhlak, aurat dedah sana dedah sini..muda-muda ni tak nampak lagi, tapi bila dah kahwin tu yang nampak sangat, kalau yang ngaji agama, dulu thiqah sangat, dah kahwin..hilang semua tu..stokin dah tak pakai, tudung pun dah tak berapa nak labuh sangat, terselak kain nampak hujung betis pun jadi slumber je..betul tak?" jelas saya panjang lebar

"dan sangat banyak peringatan tentang hal itu, sebab memang ramai perempuan buat salah tu, tak kira tudung labuh ke tak.." tambah saya lagi

"tapi bab mengumpat, kutuk-mengutuk, banyak yang tudung labuh.." jawab wanita itu sinis

"pakaian tak melambangkan iman seseorang..pakai bukan kerana ALLAH, tapi pakai kerana memang dari dulu dah terdidik pakai macam tu..kalau bertudung singkat malu plak kat orang, sebab title mengaji agama, bukan sebab malu kerana ALLAH.." jawab saya pula

"lelaki juga banyak diperingatkan...lebih kepada soal keadilan..soal tanggungjawab..sebab memang ramai laki kurang bertanggungjawab dan adil...tengoklah apa yang jadi sekarang.." saya hanya menambah lagi perencah bicara

"mungkin boleh dikatakan juga bahawa yang banyak diingatkan ALLAH tu lah yang ramai sangat nak buat" wanita memberi teori

"bukan mungkin lagi..tapi memang iya pun..wanita banyak ke neraka..kalau tengok pada apa yang berlaku..memang patut pun.." saya bersuara lagi

"ya ALLAH..jauhkan kami dari azab-MU ya ALLAH.." doa wanita itu

"ameeen" amin saya pula

Ahad, 5 Disember 2010

Rindu Itu sering membuatkan hatiku merintih..(Guru dan Anak Murid)

Kamilia darjah 3, tapi hafal quran semuka sehari, jangan lupa mengulang quran kat rumah ye sayang

Loqman Tingkatan 1, Anak Murid Kesayangan Ustaz dan Ustazah

Hakimah Tingkatan 1, renung matanya punya cerita duka, semoga Allah mudahkan urusanmu sayang


Anisah darjah 3, juga merupakan pelajar pandai, semuka sehari dia hafal, cikgu rindu Anisah


No Name..hahaha


'Nape plak sek ni kosong hari ni..cuti ke?' gumam saya

saya keluarkan telefon bimbit dan menefon salah seorang anak murid saya...

"assalamualaikum, puteri..kenapa tak sekolah hari ini?" tanya saya dalam telefon

"walaikumussalam.....c..i..k..g..u..ha..ri....i..ni..cutilah cikgu..." jawab puteri dalam nada mamai di dalam telefon.

"cuti ape?" tanya saya

"cuti akhir tahun la cikgu..sampai hujung tahun.." jawab puteri

astaghfirullah..saya terus letak telefon..cam mana leh lupa cuti akhir tahun ni? hadoi la..haha..semangat sangat nak mengajar..cikgu sayang kamu semua!

Sabtu, 4 Disember 2010

kenapa pengurusan orang agama.....?

-Mengapa pengurusan orang agama lintang pukang?


-kenapa kes-kes mahkamah syariah lambat nak selesai?

-kenapa kursus pra-perkahwinan tak berkualiti?(melucahkan seks)

-kenapa orang agama atau ustaz-ustaz jarang tepati masa?

-kenapa orang-orang di pejabat agama ni buat kerja kadang-kadang 'bilal-balal'?

-kenapa orang pejabat agama kurang senyuman?

-Dr Asri saya lihat orangnya profesional, mukmin profesional, tepati masa..itu juga yang diajar oleh nabi bukan?


Jumaat, 3 Disember 2010

Kaedah pengubatan Nabi yang kita kurang berminat, lebih percayakan Ubat Moden




"Doktor, kepala saya sakit sangat, sejak semalam lagi" adu seorang pesakit

"sakit banagian mana?" tanya saya

"seluruh..." sambil mengisyaratkan dengan tangan beliau diseluruh kepala.

"tengkuk ada rasa tegang tak? telinga berdesing tak?" tanya saya

"ada..ada..!" jawabnya lagi.

"kita cuba periksa tekanan darah dulu"

setelah beberapa ketika....

"Tekanan awak 159/90..agak melebihi dari normal ni,tinggi dari biasa..banyakkan rehat, banyakkan zikir....umur masih muda lagi, 25tahun" ujar saya.

"saya sebenarnya susah nak rehat, malam-malam tak boleh tidur..." luah beliau.

"tak boleh tidur langsung ke atau tidur lepas tu kejap-kejap terjaga?" tanya saya

"aah..macam tulah" jawabnya lagi

"Ada satu kaedah rawatan yang sunnah, yang nabi kita sendiri pernah buat..dari dulu sampai lah ke hari ini ianya masih wujud, cumanya kaedah rawatannya berbeza-beza mengikut kepada orang yang merawat.." terang saya

beliau mengangguk-ngangguk kepala, mendengar dengan penuh teliti

"....rawatan bekam, kalau guna kaedah moden lebih bagus, dan lebih tepat titik-titik bekamnya, ada kajian, kalau kaedah lama, main belasah je.." saya menambah

beliau tersenyum....

"tak sakit ke doktor?" tanya dia lagi

"tak sakit pun..cubalah"


Setahun sudah perbualan saya dengan beliau, suatu hari saya berjumpa beliau di hospital, yang pastinya saya sudah lupa wajahnya.

"Doktor!" panggil pesakit tersebut

saya menoleh

"ye..ada yang boleh saya bantu" balas saya

" eh, Doktor tak ingat saya ke?" tanya beliau

"masyallah..ramai sangat orang, saya betul-betul tak ingat, dimana kita berjumpa?" tanya saya lagi

"Saya lah pesakit yang Doktor check ada darah tinggi tu, lepas tu Doktor suruh bekam..ingat lagi tak?" asak beliau lagi

saya mula terimbau dialog setahun lalu

"err..buat apa kat sini? sakit juga ke?" tanya saya

"taklah..melawat orang sakit, ada jiran kena tahan wad, darah tinggi sangat" jawabnya sambil tersenyum

"sakit yang dulu macam mana?" tanya saya

"saya dah ok la Doktor, betul! mak saya pun saya suruh bekam juga, adik saya..habis semua bekam..dah takde dah sakit-sakit kepala, berat badan, segar la sikit" jawabnya lagi

"alhamdulillah...."

syukur pada ALLAH yang berkuasa menyembuhkan.


إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ


"sesungguhnya paling afdhal pengubatan yang kamu gunakan adalah bekam”(Hadis Sahih Riwayat Muslim, Kitab Musaaqah, Bab Hilli Ujrati al-Hijamah)

Isnin, 29 November 2010

Masalah sekolah-sekolah tahfiz persendirian

Kenapa pengurusan sekolah-sekolah agama persendirian amat bercelaru dan lintang pukang?


kebajikan guru kurang diambil perhatian

kerja bagai separah nak mati, gaji teramat kecil, malahan tiada ucapan terima kasih kerana menghargai, tetapi hanya kutukan dan makian

kenapa mudir sekolah-sekolah jenis ini amat kedekut?(tak semua) padahal, setiap hari ada sumbangan, boleh dikatakan paling kurang pun ada rm1000 orang bagi pada sekolah, kenapa ye?

kenapa gaji mudir sekolah-sekolah ini amat besar, tulis atas kertas gaji mereka rm 4000, kenapa ya? tapi guru-guru walaupun berijazah, hanya rm900, malahan tiada ditulis gaji guru ini berapa dalam maklumat sekolah!

Kenapa banyak sekolah-sekolah tahfiz ini yang menggunakan jenama 'tahfiz' untuk cari dana yang kebanyakkanya hanya untuk kepentingan diri sendiri, yang ok tu tak di nafikan la

kenapa mudir sekolah tahfiz kadang-kadang berkira dengan pelajar-pelajar dalam solat duit?kadang-kadang tu sampai ambil hak budak!

kenapa mereka suka mempergunakan nama agama untuk dapat duit? contohnya.."sedekah sekian2..akan dapat sekian2 akhirat nanti..." penipu!


Jumaat, 19 November 2010

Soal Cinta

anak murid saya


"kenapa kadang-kadang orang yang kita suka tu,tak suka kat kita, dan yang kita tak suka tulah suka kat kita?cinta ni kadang-kadang leh wat saya giler!" ujar anak murid saya.

saya senyum..

"Mungkin belum masa lagi untuk puteri jumpa orang yang betul-betul sesuai dengan puteri" balas saya

"........lagipun, puteri baru tingkatan 1, belum masa yang sesuai untuk fikir pasal ini, kalau betul puteri suka kat 'dia', puteri ada tak fikir macam mana nak kahwin, macam mana kalau ada anak, macam mana nak jaga hati suami..?" tanya saya lagi

"errkk....takdelah sampai macam tu cikgu.." jawab anak murid saya ini malu-malu

"kalau macam tu, cinta kamu tu bukan cinta sejati lagi..cinta main-main, cinta monyet, kalau betul cinta sejati, kamu betul-betul dah bersedia nak pikul tanggungjawab sebagai isteri, sebagai ibu, dalam masa yang sama diri kamu juga nanti, lepas tu perancangan masa depan bila dah berkeluarga" jelas saya

"ouh..susah juga cinta sejati ni ek.." jawab anak murid saya lagi

"tak susah kalau segala-galanya kita buat dengan rasa bahagia..apa yang penting, cinta ALLAH dulu, nanti ALLAH akan 'hadiah' kan rasa cinta yang sejati pada lelaki yang betul-betul sesuai dengan puteri.."


Memabukkan

Setiap yang enak, sedap, dan indah biasanya sangat mengasyikkan, dan adalakalanya ianya 'memabukkan'. Apalagi jika diteguk tanpa berperaturan. Gula yang manis itu pun jangan diambil berlebihan. Begitulah dengan cinta. Bila mabuk, kita tidak sedar, tidak nampak dan tidak pasti. Yang dilihat hanya indah-indah belaka.

Teringat apa yang di tulis oleh Ustaz Pahrol Juoi,
"Jangan di bawa berbincang tiga golongan manusia. Pertama, yang sedang lapar, kedua yang sedang sakit, ketiga orang yang sedang mabuk cinta."
Kenapa? Orang lapar hanya memikirkan perutnya. Orang sakit, sedang menanggung derita sakitnya. Orang bercinta pula, hanya memikirkan yang dicintainya. Dia seolah-olah 'mabuk' dan sedang berada di alam yang lain. Orang nampak dia, tetapi dia tidak nampak orang.....Pernah terserempak dengan pasangan kekasih di stesen komuter? Semua orang malu dan meluat dengan gelagat 'panas' mereka, tetapi mereka tidak sedar diri.


Salahkah bercinta?

Ramai sekali yang bertanya soalan ini. Sudah tentu tidak, bercinta tidak salah, kerana ia adalah fitrah yang Allah kurniakan kepada setiap manusia. Ingin bercinta dan dicintai adalah naluri (instinct) setiap insan. Jiwa manusia perlukan cinta seperti jasad perlukan makanan. Jika salah, masakan Allah mengurniakan rasa cinta? Allah Maha Mengetahui, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, dikurniakan rasa cinta pasti ada maksud dan tujuan.

Namun Allah tidak mengurniakan rasa cinta secara polos begitu sahaja. Justeru, DIA menciptakan peraturan cinta demi menjaga maruah kemurnian cinta. Peraturan inilah yang kerap dilanggar oleh manusia. Rasa cinta tak salah tetapi kesalahan selalu berlaku sewaktu menjalinkan hubungan cinta.

Tapi perlu di ingat, jika kita belum bersedia dengan soal cinta dan tanggungjawab, jangan sesekali untuk 'tenggelam' dalam dunia cinta. Cinta tanpa tanggungjawab adalah nafsu!



Peraturan bercinta

Mengapa ada peraturan bercinta? Sebab ALLAH mencintai manusia. ALLAH inginkan keselamatan dan kesejahteraan buat manusia dalam memenuhi keinginan fitrah tabi'enya. Keinginan tanpa peraturan akan menyebabkan 'cinta terlarang'. Cinta jenis ini akan membawa banyak implikasi negatif dalam kehidupan.

Hubungan cinta jangan dicemari oleh sebarang tindakan menyalahi syariat. Lebih banyak perlanggaran peraturan dilakukan, lebih tinggi risiko kemusnahan yang akan berlaku. Jangan tertipu dengan pesona cinta yang dihiasi berbagai-bagai janji dan sumpah setia. Seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang, racunnya akan meresap membunuh akal, jiwa dan perasaan.

Cinta yang suci mesti depelihara dan dilindungi. Orang yang tidak memelihara cinta dan melindungi cinta dengan peraturan Pencipta cinta samalah dengan mempermainkannya. Maksudnya, cinta yang tidak setia, cinta bersalut nafsu, cinta yang tidak ada matlamat dan tujuan yang suci dan tinggi. Habis manis sepah dibuang. Ketika itu cinta sudah tidak suci lagi.

Hubungan cinta yang membelakangkan Tuhan pasti buruk akibatnya, betapa ramai remaja yang jadi korban cinta, cinta tak setia, cinta palsu dan macam-macam lagi. Ingat kata lagu
" Jangan main api nanti membakar diri, jangan main cinta nanti badan merana"
ketika itu hati tak nampak apa selain apa yang dicintai. Lupa pada Pencipta cinta. Ketika itu cinta dikatakan buta, buta mata hati dan mata kepala hingga seseorang akan menjadi hamba kepada siapa dan apa yang dicintainya. Benarlah kata pepatah Arab:

"manusia akan menjadi hamba kepada apa yang dicintainya"

Sabtu, 13 November 2010

Doa agar suami dan isteri saling mengasihi

Bismillah,

Di suatu malam yang tenang

Umi: Abang cari apa tu?

Kelihatan Abi sedang membelek-belek buku di koleksi perpustakaan mininya.

Abi: (berpaling tengok muka umi dan tersenyum) Tengah basuh baju

Umi : Abang niiii! dah lah! majuk! (Umi pusing belakang)

Abi: aloololoooo...majuk plak cumey abang ni ye...(abi pengang tangan umi, dan terus peluk umi..huhu)

Abi: Abang tengah cari doa untuk suami isteri supaya sentiasa saling menyayangi

Umi: Abang...(Umi terharu)...

Ini dia doanya dari abi dan umi



اللَّهُمَّ حَبِّبْ عَبْدَكَ هَذَا إِلَى عِبَادِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَحَبِّبْ إِلَيَّ الْمُؤْمِنِينَ


Maksudnya: “Ya Allah jadikanlah hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku.” (Riwayat Muslim no. 2491)


Amalan

Dalam hadis sahih riwayat Muslim, Abu Hurairah r.a. telah memohon Nabi s.a.w. agar berdoa kepada Allah s.w.t. agar memberikan hidayah kepada ibunya supaya memeluk Islam. Dengan doa Nabi s.a.w. yang juga menunjukkan mukjizat Baginda, ibu Abu Hurairah r.a. telah memeluk Islam. Kemudian beliau meminta kepada Nabi s.a.w. agar dia dan ibunya dicintai oleh sekalian orang-orang yang beriman. Nabi s.a.w. telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan iaitu kalimah “wa ummuha” (dan ibunya) selepas kalimah “abdaka haza”. Hasil doa Nabi s.a.w. ini, setiap orang beriman yang lahir akan melahirkan rasa cinta apabila mendengar tentang Abu Hurairah. Oleh sebab itu, doa ini boleh digunakan oleh pasangan suami isteri untuk mengikat serta menyuburkan rasa kasih sayang sesama mereka.

Dipetik daripada Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari, Zahazan Mohamed, terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

Rabu, 10 November 2010

Kisah Anak Murid Saya

Ainon sedang mamam sudu..:P


Adilah, Comel dan pandai

"Siapa tak siap kerja cikgu bagi minggu lepas sila ke depan!" tegas saya di dalam kelas

"Kerja mana cikguuuu!" laung Naufal, berumur 3tahun, dengan sebutan yang merangkak-rangkak.

"Kerja jawi minggu lepas" jawab saya.

dan akhirnya hanya 2 pelajar sahaja yang tinggal kerana berjaya menyiapkan tugasan, Ainon dan Adilah, masing-masing 3 tahun, comel dan rajin!

mereka ke semua ke depan, sambil tergelak-gelak dan masih sempat bergurau dan mengusik-usik sesama mereka, saya perlu bertegas agar mereka serius menyiapkan tugasan, bermain juga ada hadnya!

"Tadah tangan cepat..."

akhirnya seorang demi seorang saya rotan tangan mereka. Tiap kali rotan itu di hayunkan, saya seperti tidak punya kekuatan.

Habis sesi mengajar kelas kanak-kanak riang itu, saya berbual-bual dengan pengetua mengenai pelajar-pelajar kelas saya.

"Sangat nakal Iqbal itu kan ustazah" saya memberi komen

"Ainon dan Adilah saya tengok diorang memang rajin dan bagus" tambah saya lagi

"ouh..kelas itu memanglah, saya pun mengajar memang kena tunjuk muka garang" jawab Puan Pengetua, muka garang....saya tak mahu dianggap sebagai Dinasour atau Singa oleh mereka, kerana takut dengan guru.

Saya masih ingat dulu, semasa saya kecil, saya amat takut dengan seorang guru tadika saya, sangat garang, apa memang guru tadika begitu, ketakutan itu hingga membawa kepada peristiwa yang menyayat hati, hingga kini saya masih terkenangkan peristiwa itu. Kanak-kanak berumur 4tahun dilayan seperti seorang dewasa yang punya aqal dan boleh berfikir dengan matang, amat tidak wajar sekali!

"Abdul Rahman tu mak dia tak mau bela dia, lani mak manakan dia dok pi jaga dia..." beritahu Puan pengetua.

"Eh, kenapa?" tanya saya kehairanan, bukan darah daging kah sampai begitu sekali, payah melahirkan seolah-olah tidak wujud.

"tak tau nak kata lah, hak yang tu..Tasya dengan Linda, Pak depa tu dalam penjara" Cerita Puan pengetua lagi.

"Pulak, kenapa pula sampai macam tu?" Soal saya lagi, masih banyak yang saya tak tahu tentang mereka, anak-anak murid saya

"tak tau la, tapi hak yang tau, Pak dia memang ada buat salah lah, mak depa ni masuk Islam, orang sabah, Isteri nombor dua, Mak dia pun banyak tak faham agama lagih, mujur ada mak cik depan tu dok tulong depa, bayaq rumah sewa depa, api, air, yuran budak-budak nih..kesian depa ni.." jelas Puan pengetua.

sayu saya mendengar kisah mereka, mereka sangat comel,sangat bersih hati mereka, tapi kerana kurang kasih sayang, mereka menjadi sangat nakal.

Petang selepas asar, saya termenung memikirkan tentang mereka, hati saya rindukan mereka, wajah-wajah comel yang tiada dosa, tugas guru pula yang akan mencorakkan mereka semampu yang mungkin.

Saya ambil rotan dan cuba merotan tangan sendiri, aduuuuh! sangat pedih rupanya, hingga kini kesakitan itu masih terasa, saya terasa bersalah, maafkan cikgu..cikgu hanya mahu mendidik, cikgu sangat sayang kamu semua, sayang sangat-sangat!

Imam Al-Bukhari telah meriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. katanya: Seorang wanita telah datang kepada Sayyidatina Aisyah r.a. Maka Aisyah memberikan kepadanya tiga biji kurma. Kemudian, wanita itu memberikan dua biji kurma kepada dua orang anaknya. Sebiji lagi dipegang untuk dirinya. Setelah kedua-dua anak itu selesai makan kurma masing-masing, mereka pun meminta kurma yang masih ada di tangan ibunya. Lalu si ibu membahagikan kurma itu kepada dua, lantas memberikan kepada setiap seorang anaknya sebelah kurma. Apabila datang Rasulullah s.a.w. maka Aisyah menceritakan hal itu kepada Baginda. Lalu Baginda pun bersabda kepada Aisyah: “Kenapa pula adinda hairan dengan apa yang berlaku itu? Sebenarnya Allah telah merahmati si ibu itu sebagaimana dia merahmati anak-anaknya.”

Isnin, 8 November 2010

Kritikan dari si kecil untuk gurunya


Bismillah,

"Ok semua, nak dengar cikgu cerita taaaak??! " laung saya di dalam kelas.

"Naaaaaaaaaaaaaak!" jawab anak-anak murid saya.

"Ok kalau nak, kena duduk depan, rapat-rapat dengan cikgu" arah saya

semua pelajar-pelajar saya yang comel tu duduk rapat-rapat, ambil kerusi, riuh rendah sekejap, hingar-bingar.

"Sape nak dengar cikgu cerita kena diam" saya cuba memberi tawaran, saya memang tak suka nak marah-marah..cikgu yang baik lah katakan :P

semua diam.......

"jangan bising, aku nak dengar cikgu cerita" jerit Dina darjah 3 bila mendengar dua orang rakan di sebelahnya berbisik-bisik

saya tersenyum.......

"Ok, cerita arini cikgu nak cerita pasal.............." sengaja saya diam, agar suasana dalam kelas benar-benar diam dan semua pelajar memberi tumpuan

"..............kisah ashabul Kahfi" sambung saya lagi.

"Apa tu cikgu?" Tanya Aqilah

"Tunggu lah cikgu habis cerita dulu...ok cerita dia macam ni.." jawab saya

Tiba-tiba telefon bimbit di tangan saya berbunyi, isyarat SMS.

saya pun membuka pesanan SMS tersebut.......saya tidak perasan semua pelajar sedang memerhatikan saya

tiba-tiba Adrina yang baru darjah 3 tu bersuara

"Cikgu nak baca SMS ke cikgu nak cerita, kalau cikgu nak baca SMS, baik tak payah suruh kami duduk depan sini" bersuara comel, kritik Adrina jujur! ya..anak itu tidak pernah berdusta, hati mereka jujur.

Makan dalam kan?huhu

Adrina itu saya pandang wajahnya, dia tunduk, takut barangkali, saya usap kepalanya, dan saya rangkul dia..

"Kita sambung cerita ye sayang!" ucap saya dalam nada sebak dan gembira


Ahad, 7 November 2010

Miss Wurud



Bismillah,

"Busyro, ko nak tak amik jubah ni?" tanya kak T

"boleh je..barapa kalau jual balik ni?" tanya saya semula

"yang ni paling murah, ko letak je rm190" terang kak T..

"amik ni berapa?" tanya saya lagi

"haaa...arini akk nak jadi baik dengan ko...akak bagi free je...hahaha" jawab kak T sambil gelak-gelak.

"Siyes r kak?haha" jawab saya pula sambil ketawa, mak saya yang ada di situ turut tersenyum dengan gelagat kami

ada yang berminat nak juga?hehe

Miss Wurud(nama jubah)
S-M-L-XL (Saiz Jubah)
rm190(harga mati! hahaha)

Sabtu, 6 November 2010

Ujian (Part 1)








Bismillah,

"Ustaaaaaz" Jerit seorang pelajar bernama Azlan kepada Ustaz Nasir, salah seorang pengajar disini.

"Hah kamu ni! cuba keras sikit! macam sotong, lembut semacam!" Jerkah Ustaz Nasir, saya tersenyum dari jauh, geli hati mendengar telatah mereka berdua, si Azlan memang 'lembut' orangnya. Mulut becok mengalahkan mak nenek! hahaha

pagi-pagi lagi si comel-si comel saya telah datang ke sekolah, hari ini hari sabtu, tapi hari ini ada sukan di sekolah, sukaneka biasa sahaja, tapi kami seronok! juga penat....huhu

Di uji

Saya hari ini menjadi juru foto yang amatur :P, oleh kerana terlalu banyak gambar yang diambil, memori kad kamera saya telah penuh, jadi saya segera memindahkan memori yang ada ke fail lain, selepas pindah fail......

.....entah macam mana kad memori telah terjatuh dan patah (saya macam tak percaya boleh patah, padahal ringan je) dan akhirnya kad itu gagal untuk dibaca terus! huhu

saya juga telah terlepas untuk mengambil gambar pertandingan busana muslimah oleh anak-anak murid saya, serta acara belon berisi air...sedih..ALLAH......

مَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ مِنْ وَصَبٍ وَلَا نَصَبٍ وَلَا سَقَمٍ وَلَا حَزَنٍ حَتَّى الْهَمِّ يُهَمُّهُ إِلَّا كُفِّرَ بِهِ مِنْ سَيِّئَاتِهِ

Maksudnya, "Tidaklah seseorang mukmin itu apabila tertimpa rasa lelah, sakit, sedih, derita atau kegelisahan yang ALLAH timpakan keatasnya kecuali akan dihapuskan dosa-dosa darinya" Riwayat Muslim(Maktabah syamilah)

Jumaat, 5 November 2010

Cabaran Sekolah Tahfiz (ringkas)

Bismillah,


Hari gumbira pelajar-pelajar..lalalala

Pelajar ini orang Aceh..



comel kan tengok diorang main? 7tahun - 11tahun..:)

"Masuk kelas sat gi..jangan senyum, kena buat muka garang sikit, depa ni tak buleh bagi muka, sat gi depa naik kepala" Pesan Mudirah (Mudir perempuan) di tempat saya mengajar.

"ouh gitu ye ustazah..." saya menyambut kata-katanya dengan hambar

Bukan mudah sebenarnya tugas sebagai seorang guru dalam mendidik anak-anak yang berusia lingkungan 7-15 tahun, ada yang suka mengusik, ada yang malas, ada yang mulutnya terlalu banyak bercakap, ada yang pendiam sangat, ada yang suka termenung, ada yang suka di beri perhatian dan segala macam lagi kerenah anak-anak yang tak mudah untuk di tangani jika tidak mempunyai perasaan sabar.

Bagi saya, muka yang garang, sentiasa membawa rotan, bukanlah cara yang terbaik.

Cabaran Terbesar Maahad Tahfiz

"Budak tiga orang tu memang tak boleh nak kata apa dah, cakap bagi nasihat pun depa berlakon ja, lepaih habis kelas, depa buat perangai balik..." komen seorang guru

saya hanya diam, saya juga mengakui kenakalan 3 anak murid yang saya maksudkan, tapi saya tetap optimis yang mereka boleh menjadi insan yang berguna.

Saya melihat permasalahan ini berlaku, kenakalan yang kadang-kadang di anggap melampau lebih-lebih lagi bagi seorang pelajar tahfiz perempuan adalah suatu perkara yang serius, tapi untuk menyalahkan pelajar 100% dan guru terus berhenti berharap adalah satu pemikiran yang tidak dapat saya terima.

Bagi saya, untuk menghasilkan para huffaz yang bagus, bukan sekadar di ajar menghafaz al-Quran dan tahap mengingatnya sahaja yang perlu di tekankan, tetapi juga dari sudut tarbiah yang bersifat ilmu-ilmu tarbiah dan pengisian yang banyak dan juga bermanfaat, sehingga ilmu itu menyebabkan mereka merasa 'puas' dapat mempelajari sesuatu, bukan sekadar tahu akhlaq dan sirah secara ringkas, tetapi dapat menghuraikannya dengan lebih baik, jitu dan kemas.

Ini menuntut setiap sekolah tahfiz perlu mewujudkan sistem pengajian ad-Deeniah secara teratur, kemas, silibus dan juga mengisian yang mantap. Saya melihat kelompangan dari sudut pengisian ini berlaku di mana-mana madrasah tahfiz di Malaysia ini secara umumnya, saya tidak katakan semua, tapi secara umumnya, jangan terkejut jika ada sekolah tahfiz hanya mengajar tahfiz semata-mata tanpa ada pengisian tarbiah atau ilmu-ilmu islam yang lain!

Sekolah-sekolah tahfiz juga saya kira perlu mempunyai kemudahan bacaan yang bagus kepada pelajar-pelajarnya, ini boleh mengembangkan minda-minda pelajarnya, sebab pelajar-pelajar ini bila sudah selesai menghafal hafalan baru, masa ketika itu agak kosong dan kebanyakkan tidak tahu membuat apa, jadilah mereka berbual dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan sebagainya sehingga kita sebagai guru tiba-tiba merasa marah bila mereka naik nakal, padahal kita tidak menyediakan apa-apa altenatif untuk mereka apabila selesai kelas menghafal.

Guru juga saya kira perlu meningkatkan kualiti ilmu mereka, di samping men 'Tasmi' ' pelajar-pelajar, mereka juga perlu menyelitkan ilmu-ilmu semasa, ilmu-ilmu yang sesuai denga apa yg mereka hafal, agar mereka bukan sekadar hafal semata, tetapi juga mampu faham tentang apa yang mereka hafalkan. Ilmu juga mestilah tidak bersifat kaku mengikut teks semata, tetapi kaitkan lah dengan isu semasa. Membuat usrah juga perkara yang penting perlu guru-guru tahfiz wujudkan. Pelajar-pelajar perlu di isi minda mereka, jika tidak, akan di isi dengan perkara negatif, maka jangan hairan jika budak tahfiz perangai macam setan!

Akhir sekali, saya bersedia untuk mengisi kekurangan ini semampu mungkin, Doakan saya..:)

Khamis, 28 Oktober 2010

Bukti Kita Menghargai ALLAH

1) "Acuuuuum!" bersin seorang pemuda di depan kaunter stesen bas.

kuat bersin dia, mungkin terlalu gatal, kerana sejak tadi kelihatannya asyik menenyeh-nenyeh hidung, resdung kuat mungkin.

tapi tidak pula kedengaran beliau menyebut alhamdulillah....hmm

2) "Sedapnya menggaru ni, tadi depan orang ramai tak boleh nak garu, sekarang dah boleh garu" ujar seorang wanita sambil menggaru kepalanya yang gatal di dalam tudung.

tidak pula dengar sedap dan nikmat dapat menggaru itu ia mengucapkan alhamdulillah.

3) "best giler tilam ni..empuk habis, dengan bilik air-cond lagi..memang tak bangun subuh la kang..tidur mati" gelak seorang teman tatkala dapat tidur di hotel HPA.

tidak pula dengar ia menyebut alhamdulillah lantaran penat dari pagi hingga ke malam lalu ia mengucapkan syukur dapat berehat.

4) "haa..puas cari ketip kuku ni, jumpa juga akhirnya.." senyum seorang teman bila pengetip kuku yang dicari hampir seharian di rumah, akhirnya berjumpa juga.

Ucap alhamdulillah? masih juga tidak

5) "aduuuh! sedapnya dapat korek telinga ni..nak plak time tengah gatal dalam telinga ni..feeling habis!" sengih seorang teman

Ucapan alhamdulillah hanya tinggal ucapan klasik atau antik yang tidak di ambil peduli langsung oleh masyarakat hari ini..

Kita jarang bersyukur, tapi bila di timpa kesusahan, kita mohon pada Allah, bila tak makbul, kita rasa tension, patutkah begitu? untuk renungan hari ini

Rabu, 27 Oktober 2010

"Sudikah kamu menjadi makmum saya dengan penuh rela..?"

"Apa ciri-ciri isteri yang Ustaz mahu?" tanya seorang muslimat kepada seorang lelaki yang mendaftarkan diri untuk Baitul-Muslim

"saya hanya perlukan isteri yang benar-benar sudi menjadi makmum saya dengan penuh rela, seorang yang bukan sahaja mengharapkan belaian dan perhatian saya semata, tetapi juga seorang yang istiqamah dan tidak mengalah tatkala saya mahu mengajarnya agar pandai dalam beragama, seseorang yang sentiasa mahu mendengar kuliah subuh saya selepas solat tanpa memberi alasan mengantok dan mahu menyambung tidur, seorang yang sanggup meninggalkan keseronokkan kebiasaannya menonton tv atau melayari internet buat sementara waktu semata-mata mahu memberi laluan dan perhatian kepada syarah-syarah kitab hadis yang akan saya baca nanti, seorang yang tidak mengeluh jika saya mahu mengajaknya solat subuh di masjid di tiap hujung minggu, seorang yang boleh menerima perubahan fesyen moden secara islam yang terkini tapi terjaga, seorang yang aktif dan periang di dapur tatkala saya membantunya, seorang yang tidak mengeluh atau marah-marah tatkala saya pulang lewat kerana kerja-kerja dakwah, seorang yang tidak bermanja keterlampauan jika saya terpaksa tiada masa untuk bersamanya sehingga menyebabkan saya terganggu kerja dakwah saya, seorang yang tidak akan merajuk mengada jika saya tidak berkesempatan untuk membawanya untuk melancong kerana ketiadaan masa, seorang yang tidak meminta-minta untuk di belikan perhiasan kerana ketidakmampuan saya yang terbatas, seorang rela di tegur dengan sepenuh hati tatkala di tegur tentang salah lakunya dalam menjadi seorang wanita beriman, seorang yang sangat percayakan saya jika saya berjauhan dengan dia, seorang yang boleh menerima hobi saya yang sangat obses kepada buku, seorang yang boleh menerima jika rumah saya nanti tiada perabot-perabot indah, yang ada koleksi-koleksi buku dan kitab saya yang memenuhi setiap penjuru ruang rumah saya, seorang yang boleh hidup dengan tabah dalam dunia keilmuan dengan saya nanti, juga seorang yang juga boleh menegur saya dengan baik jika saya juga ada salah silapnya dalam menjadi suami kepadanya...." jawab lelaki ini lancar....

renung-renungkan wahai bakal isteri sekalian...apakah kalian sanggup?:)

Sabtu, 23 Oktober 2010

Inilah kisah saya, kisah kamu semua, kisah kita semua


"Cikgu..janganlah pindah..tunggulah sampai saya habis hafal 30juz dulu..." kata seorang anak murid saya.

'Cikgu pun kalau boleh tak mahu pindah juga' jawab saya dalam hati.

"Cikgu..kalau cikgu tak de..sape nak bela kami lagi" kata seorang lagi anak murid saya

Saya menahan air mata, saya menangis di dalam hati........................

Setiap Pertemuan pasti ada perpisahan

"Assalamualaikum w.b.t..alhamdulillah.....bla..bla..bla.." ucapan pertama saya ketika kali pertama mula mengajar di Pusat Tahfiz An-Najihah, tika itu semua pelajar senyap kerana memberikan perhatian. Memandang saya dengan wajah yang seribu tanda tanya mungkin. Mereka mengenali saya sebagai Cikgu Busyro

Bukan mudah untuk mengajar pelajar-pelajar yang pelbagai level tetapi di letakkan dalam 1 kelas yang sama, ada dari umur 7 tahun sehinggalah ke umur 18 tahun dalam kelas yang sama! Mahu tidak, saya terpaksa memberikan tugasan yang berbeza kepada mereka, yang kecil, di suruh menulis beberapa ayat rumi ke dalam jawi, manakala yang besar di minta membuat latihan soalan berdasarkan silibus yang telah diajar. Walaupun sekelas hanya ada 27 orang sahaja, tapi jika semuanya mahukan perhatian dan juga cara berkomunikasi juga berbeza, ia sangat menuntut kesabaran dan kekreatifan kita sebagai guru!

"Sayang cikgu dulu sebelum nak pergi masuk tidur" pinta saya kepada anak murid yang kecil, yang besar?haha..tak payah la kot..hihi

akhirnya saya sangat rapat dengan mereka semua, mereka menghafal al-Quran dengan baik, bercita-cita mahu menjadi hamlatul Quran..Insyallah saya doakan.

"Cikguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! ada orang buli saya! " jerit seorang pelajar paling junior dalam kelas...

pelbagai kerenah yang hampir setiap jam kedengaran, apa pun, saya sangat bahagia dengan mereka

Perpisahan

"Cikgu nak bagitahu kamu semua 1 perkara, cikgu minta maaf banyak-banyak kalau selama ini ada menguris hati kamu, cikgu akan berhenti mulai hari ini..." saya melafazkan dengan penuh sebak...

"Cikgu!" teriak anak-anak murid saya....

...................saya menahan air mata, hakikatnya saya menangis dalam hati.

akhirnya mereka menyanyikan lagu Pelangi petang Sudirman kepada saya...


Inilah kisah saya, kisah kamu semua, kisah kita semua...Cikgu sayang kamu semua!

Jumaat, 1 Oktober 2010

Alhamdulillah..

Fatin dah celik mata, syukur sangat...........Alhamdulillah, tapi masih lagi dalam perhatian doktor, juga Dr. Busyro :), terima kasih semua kerana mendoakan anak saya. Ameeeeen

Selasa, 28 September 2010

Saya tak mampu menahan air mata lagi


Doakan anak saya ini, walaupun bukan darah daging saya, tapi saya rela menukar nyawa andai boleh untuk dilakukan...Fatin sayang, cepatlah sembuh...abi dan umi sangat-sangat risau..Tolonglah bersuara...:((

kata-kata Dr. pagi tadi sangat merisaukan....

-Hospital Sultan Ahmad Shah Temerloh-

Sabtu, 25 September 2010

Saya semakin tertekan...:(

Seronoknya ada kawan....:(


Pagi hari yang sepi.........Kuatkan aku ya ALLAH..

Bismillah,

Di marahi orang, di sindir orang, di perli orang, semuanya tak kena, anak saya pun kena tempiasnya.

Ini bukan perjanjian asal, tapi kenapa saya dipaksa 24jam berjaga?? Sungguh tidak adil, saya punya anak, bukan anak kucing boleh dibiar lama-lama!


مَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ مِنْ وَصَبٍ وَلَا نَصَبٍ وَلَا سَقَمٍ وَلَا حَزَنٍ حَتَّى الْهَمِّ يُهَمُّهُ إِلَّا كُفِّرَ بِهِ مِنْ سَيِّئَاتِهِ

Maksudnya, "Tidaklah seseorang mukmin itu apabila tertimpa rasa lelah, sakit, sedih, derita atau kegelisahan yang ALLAH timpakan keatasnya kecuali akan dihapuskan dosa-dosa darinya" Riwayat Muslim(Maktabah syamilah)

Khamis, 23 September 2010

Pewangi Udara Tingkatkan Risiko Kanser

Serai wangi :P

Bismillah,

Jangan terkejut jika anda membaca kenyataan ini, saya fikir hampir seluruh kereta atau rumah yang hebat-hebat (kaya) pasti menggunakan pewangi tambahan dalam kehidupan mereka, tapi awas!

Penelitian yang dilakukan oleh Silent Spring Institute di Massachusetts mendakwa 45,000 kes kanser payu dara yang didiagnos setiap tahun berkait rapat dengan penggunaan produk tersebut!

Bukan sahaja penyembur udara sahaja malah pembersih kotoran bilik air juga dikatakan meningkatkan risiko wanita mendapat penyakit berbahaya itu. Ini berpunca daripada bahan kimia yang digunakan bagi mendapatkan bau yang lebih wangi!

Sekarang dah senang, ada jual, tak payah nak gi tanam lagi :P


Saya pula biasanya menggunakan pewangi yang bersifat herba yang mana tentu sahaja bukan dari bahan kimia..hehe.

Kalau saya, saya suka guna serai wangi, kerana ia bukan sahaja wangi dan bersifat alami serta juga menyegarkan, tetapi juga boleh menghalau serangga! Jimat bukan? jadi, silalah bertaqlid dengan saya :P

Saya perlu tabah

kerusi bersurat nama dia


Tugu bersurat nama dia :p

Ini Makhluk asing yang tangkap, sudah pandai main mode M, anda pula bagaimana?

Blur itu seni..:P


Air Terjun Niarga



Bunga oh bunga


Hadiah Hari Lahir


Semut hutan, kawan makhluk asing :P


Pisang ni best




Bismillah,

Hari ini ada perbincangan pasal ilmu hadith dengan kak Sakinah Saptu -MA Quran & Sunnah- (Hadis) dan isu-isu yang berkaitan dengannya di YM, sangat penat rupanya..haha

Esok perlu bersedia untuk mengajar Sirah dan menjaga Nur Fatin Najihah yang comel ni..hihi, saya teringat masa pergi bukit Fraser, sangat indah kenangan di sana.

Hari ini saya sangat tenang membaca Dirasah fi Fiqh Maqasid al-Syariah Oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi, tapi tak boleh habis baca, berat!

Demam

Sebenarnya inilah adalah minggu yang memenatkan, di mana bekerja boleh dikatakan hampir 13jam sehari, dengan purata tidur hanya 6jam sahaja, ia bukan suatu kebiasaan bagi saya, disamping mendodoi si kecil di sisi, dan ia akan berterusan di masa-masa akan datang.

"Cikgu kena kreatif, baru terasa bererti dengan kerja cikgu" kata mudir, Oh Allah..dah habis kreatif dah ni, dengan budak-budak yang nakal, di samping si comel yang perlukan perhatian, terkejar-kejar jadinya! huhu

Saya rasa nak demam hari ini...ALLAH....

doakan saya.............................................................................semoga sembuh, kuat semangat, kreatif macam yang mudir kata, serta yakin pada diri disamping istiqamah membaca buku...Ameeen.

Rabu, 22 September 2010

Nur Fatin Najihah nama anak saya!



Bismillah,


"akak dah tak mampu lagi nak jaga anak akak ni...." jawab si ibu.

"jangan macam tu kak..sabarlah..rezeki ada tu.. ALLAH dan janji" jawab saya

"Akak nak bagi kat orang anak ni, yang 3 orang ni pun akak dah tak mampu, suami akak tak ada, faham-faham ajelah..." jawab si ibu dengan hati yang sayu..

cukup sayu, saya amat berduka, seorang ibu yang bergaji 500 sebulan, menyara 3 orang anaknya, dan yang terbaru baru lahir, jadi 4, dia tak mampu, suaminya? entah ke mana, hanya tahu buat anak..saya sangat marah dengan suami dia!

akhirnya saya membuat keputusan untuk mengambil anak itu sebagai anak saya, masih dalam prosedur pendaftaran dengan jabatan pendaftaran. Nama pula atas cadangan sahabat saya.

Nur Fatin Najihah..jangan nakal-nakal ye, jangan comot-comot! haha

Rotan vs Sentuhan

Sedapnya makan


sampai sekarang saya tak faham dengan pakaian ini


"Cikgu! Dia ambil bantal saya!" kata seorang pelajar

"Mana ada, tu saya yang punya! Dia punya dia dah bawa balik, dia lupa dia dah bawa balik, sekarang dia tak de bantal, dia cakap ni bantal dia" kata seorang lagi.

haishh! karang aku libas pulak budak-budak ni..ni antara perkara pertama atau aduan pertama yang datang kat saya sebagai seorang warden, warden?hahaha

Kata Mudir, jadi seorang guru ini tak boleh garang-garang, tak boleh rotan-rotan, tapi kita kena pandai ambil hati budak, kemahiran berkomunikasi dengan budak-budak.


Rotan vs sentuhan

mungkin ramai yang tak setuju jika saya katakan rotan ini kurang relevennya, tapi bagi saya, rotan hanya perlu di gunakan pada waktu tertentu sahaja, apakah mahu menyuruh pelajar-pelajar ini tidur awal kita perlukan rotan? atau kejutkan pelajar-pelajar juga perlukan rotan?

Atau kita perlukan suara seorang wardan yang boleh menjadi tarzan pada waktu sebelum tidur atau bangun subuh?(saya lah tu..hahaha).

hakikatnya kita sebenarnya memerlukan kedua-duanya sekali, dalam agama kita juga diajar jika tidak bersolat ketika sudah berumur 7 tahun, maka rotanlah anak tersebut, tapi dengan pukulan yang meninggalkan parut, atau kadar libasan yang menakutkan. Ini setimpal dengan kesalahan mereka agar menjadi peringatan kepada mereka. Saya melihat cara Baginda S.A.W yang begitu pandai berkomunikasi dengan anak-anak sehingga mereka dengan mudah menuruti apa yang diperintahkan dengan senang hati.

Tapi itu semua tidak mudah, perlukan kesabaran, keyakinan, serta doa dari seorang guru kepada pelajarnya agar menjadi insan yang soleh-solehah.

Kita bukan mahu melahirkan pelajar yang takutkan dengan kita serta akan dengar cakap kita hanya dengan rotan ditangan, mereka mungkin dengar arahan kita, tapi mereka besar kemungkinan tidak ikhlas dengan apa yang kita suruh, maka setiap harilah perkara yang sama akan di ulang-ulang untuk di ingatkan. Lebih parah mereka hanya takutkan kita, tapi mereka langsung tidak hormat serta menyayangi kita.

Sudahnya jika kita ke bilik-bilik mereka pada waktu malam, mudah sungguh mereka membahasakan diri guru-guru dengan panggilan nama guru tersebut, tanpa ada gelaran guru, cikgu, ustaz, atau ustazah didepan!

Proses pentarbiahan bukan perkara yang mudah, ia perlukan kesabaran dan juga sokongan dari guru-guru yang lain, semoga kita berjaya melahirkan generasi Ulul Albab..insyallah.